Ετικέτες στις τροφές!

Posted on Updated on

Σημαντικότατες αλλαγές γίνονται στον τομέα της ενημέρωσης του καταναλωτή , υποδηλώνοντας την αναγκαιότητα για καλύτερη διατροφική εκπαίδευση και ενημέρωση . Οι  περισσότεροι από εσάς θα έχετε διαπιστώσει το εικονίδιο που υπάρχει στο εμπρόσθιο μέρος πολλών συσκευασιών ,όπου αναγράφονται σημαντικές διατροφικές πληροφορίες για το κάθε τρόφιμο .

FT_068_02

Αυτή η αλλαγή ξεκίνησε από απαίτηση  των  ίδιων των καταναλωτών , με μηνύματα προς τις βιομηχανίες τροφίμων , ζητώντας καλύτερη ενημέρωση για το προϊόν που αγοράζουν . Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σε συνεργασία με την Παγκόσμια Συνομοσπονδία Βιομηχανιών Τροφίμων και τις κατά τόπους αρχές, ενέκρινε την πρόταση για να δημιουργηθούν οι ετικέτες τροφίμων .Για πολλούς ,αυτές οι ετικέτες αποτελούν έναν γρίφο.

Διαβάζοντας προσεκτικά ,όμως, τις ετικέτες, υπάρχουν κάποιες έννοιες που χρειάζονται επεξήγηση. Σύμφωνα ,λοιπόν με τον παρακάτω πίνακα  πληροφορούμαστε τα εξής:

  • Πόσες θερμίδες περιέχονται σε μία μερίδα του προϊόντος που αγοράζουμε
  • Πόσα απλά σάκχαρα περιέχονται στην κάθε μερίδα

Και αντιστοίχως

  • πόσο λίπος ,πόσα από αυτά είναι κορεσμένα λιπαρά και την ποσότητα του νατρίου (που είναι      το βασικό συστατικό του αλατιού) .

Με την ένδειξη GDAs  (Guideline Daily Amounts) σε μετάφραση ΕΗΠ (Ενδεικτική Ημερήσια Πρόσληψη ) μπορούμε να δούμε τι ποσοστό θερμίδων και θρεπτικών συστατικών σε γραμμάρια  θα καλύψουμε, αφού καταναλώσουμε μία μερίδα από το τρόφιμο. Από κάτω βλέπουμε τον αριθμό που δηλώνει σε ποσοστιαία μονάδα την κάλυψη των  ημερησίων  αναγκών μας  ( πχ.11%),εφόσον η διατροφή μας είναι ισορροπημένη και δεν υπερβαίνει τις 2000 θερμίδες καθημερινά. Για την καλύτερη σύγκριση δύο τροφίμων έχει οριστεί ως σημείο αναφοράς Ενδεικτικής Ημερήσιας Πρόσληψης οι 2000 θερμίδες ,τα 90 γραμμάρια  σακχάρων , τα 70 γρ. λιπαρών ,τα 20 γρ. κορεσμένων λιπαρών  και τα 2,4 γρ. νατρίου που αντιστοιχούν σε 6 γρ. αλατιού.

ετικέτα 2            Η αξιολόγηση των τροφίμων με αυτές τις ετικέτες είναι αρκετά χρήσιμη σε κάποιον που τρέφετε ισορροπημένα γνωρίζοντας και τις θερμιδικές του ανάγκες. Ένας υγιής ενήλικας, κατά μέσω όρο καταναλώνει 2000 θερμίδες περίπου κάθε μέρα . Αυτό όμως δεν είναι δεδομένο για όλους ,διότι διαφοροποιείται με το φύλο, την ηλικία ,την φυσική δραστηριότητα  αλλά και άλλους παράγοντες. Εφόσον, το βάρος μας ,για παράδειγμα, πλησιάζει το ιδανικό βάρος του σώματός μας και έχουμε κάποιου είδους φυσική δραστηριότητα (π.χ. εργασία γραφείου )  μπορούμε να υποθέσουμε ότι η ημερήσια πρόσληψη τροφής είναι ισορροπημένη και είμαστε μέσα στα όρια του GDAs ,δηλαδή τηςΕνδεικτικής Ημερήσιας Πρόσληψης των 2000 θερμίδων (ή kcal) ανά ημέρα .

Είναι αισιόδοξο ,το γεγονός της ευαισθητοποίησης των Βιομηχανιών Τροφίμων και η προσπάθειά τους να ενημερώνουν τον καταναλωτή , αλλά οι αναγραφόμενες πληροφορίες στοχεύουν σε εκπαιδευμένους και ευαισθητοποιημένους καταναλωτές ,γύρω από τα θέματα διατροφής .

Έτσι λοιπόν ,ένα χρήσιμο εργαλείο στα χέρια ενός καλά ενημερωμένου καταναλωτή μπορεί να οδηγήσει στην αγορά του κατάλληλου προϊόντος που προάγει την υγεία του αλλά και την υγεία των παιδιών του. Η εκπαίδευση και η καθοδήγηση του καταναλωτή είναι καταρχάς προσωπικό θέμα του καθενός μας και έπειτα των βιομηχανιών που μας προμηθεύουν τα αγαθά τους.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s