Ημέρα: 15/08/2015

Ετικέτες στις τροφές!

Posted on Updated on

Σημαντικότατες αλλαγές γίνονται στον τομέα της ενημέρωσης του καταναλωτή , υποδηλώνοντας την αναγκαιότητα για καλύτερη διατροφική εκπαίδευση και ενημέρωση . Οι  περισσότεροι από εσάς θα έχετε διαπιστώσει το εικονίδιο που υπάρχει στο εμπρόσθιο μέρος πολλών συσκευασιών ,όπου αναγράφονται σημαντικές διατροφικές πληροφορίες για το κάθε τρόφιμο .

FT_068_02

Αυτή η αλλαγή ξεκίνησε από απαίτηση  των  ίδιων των καταναλωτών , με μηνύματα προς τις βιομηχανίες τροφίμων , ζητώντας καλύτερη ενημέρωση για το προϊόν που αγοράζουν . Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σε συνεργασία με την Παγκόσμια Συνομοσπονδία Βιομηχανιών Τροφίμων και τις κατά τόπους αρχές, ενέκρινε την πρόταση για να δημιουργηθούν οι ετικέτες τροφίμων .Για πολλούς ,αυτές οι ετικέτες αποτελούν έναν γρίφο.

Διαβάζοντας προσεκτικά ,όμως, τις ετικέτες, υπάρχουν κάποιες έννοιες που χρειάζονται επεξήγηση. Σύμφωνα ,λοιπόν με τον παρακάτω πίνακα  πληροφορούμαστε τα εξής:

  • Πόσες θερμίδες περιέχονται σε μία μερίδα του προϊόντος που αγοράζουμε
  • Πόσα απλά σάκχαρα περιέχονται στην κάθε μερίδα

Και αντιστοίχως

  • πόσο λίπος ,πόσα από αυτά είναι κορεσμένα λιπαρά και την ποσότητα του νατρίου (που είναι      το βασικό συστατικό του αλατιού) .

Με την ένδειξη GDAs  (Guideline Daily Amounts) σε μετάφραση ΕΗΠ (Ενδεικτική Ημερήσια Πρόσληψη ) μπορούμε να δούμε τι ποσοστό θερμίδων και θρεπτικών συστατικών σε γραμμάρια  θα καλύψουμε, αφού καταναλώσουμε μία μερίδα από το τρόφιμο. Από κάτω βλέπουμε τον αριθμό που δηλώνει σε ποσοστιαία μονάδα την κάλυψη των  ημερησίων  αναγκών μας  ( πχ.11%),εφόσον η διατροφή μας είναι ισορροπημένη και δεν υπερβαίνει τις 2000 θερμίδες καθημερινά. Για την καλύτερη σύγκριση δύο τροφίμων έχει οριστεί ως σημείο αναφοράς Ενδεικτικής Ημερήσιας Πρόσληψης οι 2000 θερμίδες ,τα 90 γραμμάρια  σακχάρων , τα 70 γρ. λιπαρών ,τα 20 γρ. κορεσμένων λιπαρών  και τα 2,4 γρ. νατρίου που αντιστοιχούν σε 6 γρ. αλατιού.

ετικέτα 2            Η αξιολόγηση των τροφίμων με αυτές τις ετικέτες είναι αρκετά χρήσιμη σε κάποιον που τρέφετε ισορροπημένα γνωρίζοντας και τις θερμιδικές του ανάγκες. Ένας υγιής ενήλικας, κατά μέσω όρο καταναλώνει 2000 θερμίδες περίπου κάθε μέρα . Αυτό όμως δεν είναι δεδομένο για όλους ,διότι διαφοροποιείται με το φύλο, την ηλικία ,την φυσική δραστηριότητα  αλλά και άλλους παράγοντες. Εφόσον, το βάρος μας ,για παράδειγμα, πλησιάζει το ιδανικό βάρος του σώματός μας και έχουμε κάποιου είδους φυσική δραστηριότητα (π.χ. εργασία γραφείου )  μπορούμε να υποθέσουμε ότι η ημερήσια πρόσληψη τροφής είναι ισορροπημένη και είμαστε μέσα στα όρια του GDAs ,δηλαδή τηςΕνδεικτικής Ημερήσιας Πρόσληψης των 2000 θερμίδων (ή kcal) ανά ημέρα .

Είναι αισιόδοξο ,το γεγονός της ευαισθητοποίησης των Βιομηχανιών Τροφίμων και η προσπάθειά τους να ενημερώνουν τον καταναλωτή , αλλά οι αναγραφόμενες πληροφορίες στοχεύουν σε εκπαιδευμένους και ευαισθητοποιημένους καταναλωτές ,γύρω από τα θέματα διατροφής .

Έτσι λοιπόν ,ένα χρήσιμο εργαλείο στα χέρια ενός καλά ενημερωμένου καταναλωτή μπορεί να οδηγήσει στην αγορά του κατάλληλου προϊόντος που προάγει την υγεία του αλλά και την υγεία των παιδιών του. Η εκπαίδευση και η καθοδήγηση του καταναλωτή είναι καταρχάς προσωπικό θέμα του καθενός μας και έπειτα των βιομηχανιών που μας προμηθεύουν τα αγαθά τους.

Ημέρα 28η

Posted on Updated on

Σήμερα κλείνουμε μία εβδομάδα από την αρχή της #αντίστροφηςμέτρησης. Μιλήσαμε για οτιδήποτε αφορά εσένα. Τι είμαι ,που είμαι, πως είμαι, γιατί είμαι, τι νιώθω και πόσο απολαμβάνω ή όχι την καθημερινότητά μου. Να ασχοληθούμε και λίγο με τους άλλους;

To tip της 28ης ημέρας :

Σκέψου από ποιούς αγοράζεις τις τροφές;

fotosynth
κλίμα, καλλιέργεια, αλιεία, κτηνοτροφία…κ.λπ.

Από που έρχονται οι #τροφές; Μην σκεφτείτε τα αυτονόητα. Τα τρόφιμα δεν έρχονται από το super market , ούτε από τον μανάβη και τον χασάπη. Σκέψου πιο πρωτόγονα. Οι τροφές έρχονται από την γη ,από τα δέντρα , από τον κήπο μου ή από έναν κήπο κάπου μακριά. Οι τροφές έρχονται από το μαντρί του βοσκού και από τα πέρατα των θαλασσών. Ο τόνος συσκευάστηκε σε κονσέρβα.  Δεν μπορούμε να ξέρουμε ,που ψαρεύτηκε. Επέβαλλε ,λοιπόν, ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας, να αναγράφεται στην ετικέτα του προϊόντος η προέλευση κάθε τροφίμου!!!

Θα σας αφήσει έκπληκτους ,το ταξίδι που έκανε το φασολάκι μέχρι την κατάψυξη του super market.Φασολάκια από Κένυα ,και μάλιστα σε άριστα εξοπλισμένες μονάδες επεξεργασίας. Μην απορείς ,ούτε να φοβηθείς, άμα ανακαλύψεις πως η Αφρική και η Λατινική Αμερική είναι πρώτες στην επεξεργασία και συσκευασία τροφίμων. Συσκευάζεται  ανανάς και μάνγκο ολόφρεσκο!!!

Τώρα,αν το ντόπιο αχλαδάκι ή η ντομάτα βρεθεί μπροστά σου ,μην το «σνομπάρεις».Αγόρασε το και οι τοπικοί καλλιεργητές θα χαρούν ιδιαίτερα. Ψάξε στην πόλη σου για τοπικούς παραγωγούς κρέατος ή αγροκτήματα για φρούτα και λαχανικά. Κάνουν παράδοση στο σπίτι σου και γνωρίζεις πως έρχονται από ντόπια γη. Ταυτόχρονα βοηθάς στην τοπική οικονομία. Αν γνωρίσεις και κανέναν ψάρα ,εκεί στις διακοπές σου έστω, τότε απόλαυσε τα ψάρια της θάλασσας που βρίσκεσαι ή του Αιγαίου, που αυτή τη στιγμή είναι ο δεύτερος πλουτοπαραγωγικός κρίκος της ελληνικής οικονομίας σε εξαγώγιμα προϊόντα.

Δεν μικραίνει η αξία του προϊόντος ,όταν προέρχεται από ξένη χώρα,σε καμμία περίπτωση. Υπάρχει τεράστια ανάγκη πρώτων υλών για την Ευρώπη. Σίγουρα, η συνεισφορά μεταξύ των κρατών είναι αμφίδρομη. 6 τρισεκατομμύρια άνθρωποι στον πλανήτη έχουν ανάγκη τροφής και ποικιλία σε αυτή.Οι κλιματικές συνθήκες ευνοούν διαφορετικά κράτη μέσα στη διάρκεια ενός ολόκληρου χρόνου.

Αξίζει να ξέρεις την προέλευση της τροφής. Θα εκτιμήσεις κατά συνέπεια την πρώτη ύλη με την οποία τρέφεσαι και μπορείς να φτιάξεις όλους αυτούς τους άπειρους συνδυασμούς με την μαγειρική σου.

Και αν σου άρεσε το άρθρο μπορείς πάντα να το μοιραστείς με τους φίλους σου στα παρακάτω link…

Follow στη σελίδα μου στο Google+

Like στη σελίδα μου στο Facebook

Follow στο προφίλ μου στο Instagram

Και αν δεν ξέρεις για ποιόν λόγο υπάρχει η #αντίστροφημέτρηση πάτα εδώ : http://wp.me/P2qhnY-i8