Σημαντική βοήθεια στα φαινόμενα κατάθλιψης

Posted on Updated on

Η κατάθλιψη είναι μία από τις πιο κοινές ψυχικές ασθένειες στο δυτικό κόσμο, με μία στις τέσσερις γυναίκες και ένας στους έξι άνδρες να πάσχουν από κλινική κατάθλιψη κάποια στιγμή στη ζωή τους.  Για το λόγο αυτό, σημαντικό είναι να  ξέρουν οι προσωπικοί γυμναστές (personal trainers) ,πώς να αναγνωρίζουν τα συμπτώματα και να ανταποκριθούν στις ανάγκες των αθλουμένων  με αυτή την ψυχική διαταραχή.

Μην αφήνεις να σε παρασύρει..

         

    » Σημάδια «

Η κατάθλιψη μπορεί να προκύψει από μια αγχωτική ή τραυματική εμπειρία ζωής για κάποιον , όπως τα προβλήματα εργασίας, προβλήματα σχέσεων, ο θάνατος ενός αγαπημένου προσώπου, ή λόγω εκφοβισμού από κάποιο άλλο άτομο (builing).Η κατάθλιψη επηρεάζει τους ανθρώπους με πολλούς τρόπους και μπορεί να παρουσιαστεί  πολύ διαφορετικά σε κάθε άτομο. Σε γενικές γραμμές,  σε ένα άτομο με κατάθλιψη μπορεί  να στερηθούν η ενέργεια και το κίνητρο για δημιουργική ζωή.  Μπορεί  να αισθάνεται ότι είναι άχρηστος στο κοινωνικό του περιβάλλον  και έχει χαμηλή αυτοεκτίμηση, αισθάνεται ανήσυχος/η , ακόμα συγκλονισμένος/η ή μουδιασμένος/η.

Προσοχή ,λοιπόν στα ακόλουθα σημεία :

  • Μια ξαφνική αλλαγή σε έναν αθλούμενο , αλλαγή στην προσωπικότητα.
  • Μπορούν να γίνουν ευέξαπτοι ή εύκολα να απογοητεύονται.
  • Υπερβολική αυτοκριτική, μη αναγκαία αυστηρότητα.
  • Δυσκολία στον ύπνο ή το φαγητό.
  • Δυσκολία στη συγκέντρωση ή η απώλεια ενδιαφέροντος για την άσκηση.

 Μια προσωρινή μετατόπιση στη διάθεση μπορεί αυτόματα να οδηγήσει στη διάγνωση της κατάθλιψης. Ωστόσο, αν τα αρνητικά συναισθήματα  διαρκούν περισσότερο από μερικές εβδομάδες και αρχίζουν να παρεμβαίνουν  στην καθημερινή ζωή του ατόμου ,τότε υπάρχει λόγος ανησυχίας.  Η κατάθλιψη είναι πολύ δύσκολο να αναγνωριστεί , ώστε σε περίπτωση αμφιβολίας, συμβουλευτείτε έναν γιατρό για τον άνθρωπο που εμφανίζει συμπτώματα, έτσι ώστε να μπορεί να διαγνωστεί σωστά από έναν επαγγελματία υγείας.

             Πώς η άσκηση βοηθά

Όπως εξήγησε το Αυστραλιανό Ινστιτούτο Fitness, με προπονητή τον Kevin Troeger, η άσκηση βοηθά στην κατάθλιψη, τόσο στη φυσική όσο και στην ψυχική αίσθηση/διάθεση. Η σωματική δραστηριότητα απελευθερώνει την σεροτονίνη ,εκκρίνονται οι “καλές” ορμόνες και οι ενδορφίνες  κατά τη διάρκεια  χειρωνακτικών  εργασιών και δίνει στο άτομο μια ψυχική ώθηση και μια αίσθηση της ολοκλήρωσης.

 Ήδη από το 1999, στα Κέντρα Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων εξέτασαν τη βιβλιογραφία που διερεύνησε τη σχέση μεταξύ της άσκησης και της ψυχικής υγείας. Κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι η σωματική δραστηριότητα φαίνεται πράγματι να ανακουφίζει τα συμπτώματα της κατάθλιψης και να τονώνεται η διάθεση.

 Ως αποτέλεσμα, αυτό απαίτησε περισσότερη έρευνα ,όπου έπρεπε να γίνει στη σύνδεση μεταξύ της άσκησης και στην ανακούφιση από την κατάθλιψη.

 Το 2007, ο James Blumenthal, PhD, ο οποίος διδάσκει ψυχολογία και επιστήμη της νευρολογίας στο Πανεπιστήμιο Duke, διεξήγαγε μελέτη (1) σχετικά με τις αντικαταθλιπτικές επιδράσεις της άσκησης. Ανέθεσε σε  202 συμμετέχοντες, οι οποίοι είχαν διαγνωστεί με μείζονα καταθλιπτική διαταραχή, με μία από τις τέσσερις θεραπείες : 1. ατομική άσκηση στο σπίτι, 2. ομαδικές ασκήσεις/ομαδικά μαθήματα , 3. τα αντικαταθλιπτικά φάρμακα και 4. εικονικό φάρμακο (placebo).

 Μετά από 16 εβδομάδες με συνταγογραφούμενη θεραπεία , η μελέτη έδειξε ότι το εικονικό φάρμακο ήταν το λιγότερο αποτελεσματικό, αλλά στην ατομική άσκηση στο σπίτι και στην άσκηση σε ομαδικά μαθήματα είχαν παρόμοια ποσοστά ύφεσης με την αντικαταθλιπτική φαρμακευτική αγωγή.

Επίσης σημαντικό είναι  να αναγνωρίσουμε , ότι οι επιπτώσεις στην κατάθλιψη από τα φάρμακα θα μπορούσαν να έχουν εμποδίσουν το άτομο για μια καλή φυσική εμφάνιση. Προσπάθειες στην απώλεια λίπους, για παράδειγμα, μπορεί να σταματήσουν , ως αποτέλεσμα της φαρμακευτικής αγωγής.

 Μια μελέτη (2) στην Εφημερίδα της Ψυχιατρικής Πρακτικής  πάνω σε διαθέσιμα στοιχεία σχετικά με την άσκηση και την κατάθλιψη και πρότεινε ότι η αεροβική άσκηση είναι καλύτερη για τους ανθρώπους που πάσχουν από μείζονα καταθλιπτική διαταραχή. Συνέστησε πέντε και όχι μόνο τρία μαθήματα αεροβικής την εβδομάδα που διαρκούν μεταξύ 45 και 60 λεπτών το καθένα, μεταξύ 50% και 85% της μέγιστης καρδιακής συχνότητας. Πρότειναν ότι τα οφέλη της άσκησης θα γίνουν αισθητά μέσα σε ένα μήνα, αλλά ένα πρόγραμμα άσκησης από 10 έως 12 εβδομάδων είναι η καλύτερη λύση.

personal training_3

Οι προσωπικοί εκπαιδευτές (personal trainers)  δεν είναι ψυχολόγοι, αν και λόγω της φύσης της εργασίας τους μπορεί μερικές φορές να τους εντάσσουμε σε μια παρόμοια θέση, δεδομένου ότι ασχολούνται με τους ανθρώπους σε ένα τέτοιο προσωπικό επίπεδο.

Χωρίς όμως τα απαραίτητα προσόντα για το πώς να χειριστεί την ψυχική υγεία, είναι σημαντικό ότι ένας προσωπικός εκπαιδευτής ενθαρρύνει ένα άτομο με καταθλιπτική συμπεριφορά να αναζητήσει κατάλληλη επαγγελματική βοήθεια. Ωστόσο, οι προσωπικοί  εκπαιδευτές έχουν ένα ρόλο που μπορεί να είναι ζωτικής σημασίας για την ανάκαμψη της κατάθλιψης, δεδομένου ότι μπορούν να προσαρμόσουν τις ρουτίνες άσκησης αναλόγως, για να εκκρίνονται  οι ορμόνες που μας κάνουν να αισθανόμαστε  καλά και την δυνατότητα σε κάθε αθλούμενο  να αισθάνεται μια αίσθηση της ολοκλήρωσης στις συνεδρίες τους.

Πηγές:

(1) Blumenthal, J. A., Babyak, M. A., Moore, K. A., Craighead, W. E., Herman, S., Khatri, P., et al. (1999). Effects of exercise training on older patients with major depression. Archives of Internal Medicine, 159(19), 2349-2356.

(2) Rethorst, C. D., Trivedi, Madhukar, H. Evidence-Based Recommendations for the Prescription of Exercise for Major Depressive Disorder. Journal of Psychiatric Practice, 19(3), 204-212.

Advertisements

One thought on “Σημαντική βοήθεια στα φαινόμενα κατάθλιψης

    Περιοδικό SHAPE « patzaroula said:
    02/09/2017 στο 14:35

    […] περιοδικό SHAPE έχει μακρά ιστορία στο χώρο του fitness. Ξεκίνησε το 1981 από την Christine MacIntyre (πρωτοπόρο στο χώρο […]

    Μου αρέσει!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s