Υπάρχουν «θετικές» θερμίδες;

Posted on Updated on

766
Όλα μπορούν να γίνουν θετικά!!!

Συνήθως, όταν αναφερόμαστε στις θερμίδες που παίρνουμε μέσα από τη διατροφή μας, τις συνδέουμε σχεδόν πάντα με την αύξηση του σωματικού μας βάρους και γενικά με κάτι αρνητικό. Παρόλα αυτά, τις θερμίδες τις χρειαζόμαστε και μπορεί να είναι «θετικές», ανάλογα με τις τροφές, από τις οποίες προέρχονται. Οι θερμίδες αντιπροσωπεύουν την απαιτούμενη ενέργεια για το σώμα μας, η οποία είναι χρήσιμη για να φέρουμε σε πέρας όλες τις μεταβολικές ενέργειες και δραστηριότητες μας. Ανάλογα με την ηλικία μας, το φύλο, το βάρος και το ύψος μας προσδιορίζονται οι μεταβολικές και ενεργειακές μας ανάγκες. Αυτές οι ανάγκες «μεταφράζονται» στις θερμίδες που θα πάρουμε από τα βασικά θρεπτικά συστατικά, όπως είναι οι υδατάνθρακες, οι πρωτεΐνες και τα λίπη.  Ποιες είναι λοιπόν εκείνες οι τροφές που μας προσφέρουν «θετικές» θερμίδες; Παρακάτω, δίνονται μερικές από αυτές τις τροφές, όπως είναι:

  • Φρούτα και λαχανικά  :

Τα φρούτα και τα λαχανικά είναι τρόφιμα πολύ ωφέλιμα, που μας προσφέρουν υδατάνθρακες ως ζάχαρα αλλά και ως φυτικές ίνες, σε συνδυασμό με ιχνοστοιχεία και βιταμίνες. Έτσι, αν και η κατανάλωση τους απαιτεί προσοχή -ειδικά των φρούτων- αφού μας δίνουν θερμίδες, είναι απαραίτητα και υγιεινά. Επιστημονικά στοιχεία δείχνουν ότι όσοι άνθρωποι καταναλώνουν τουλάχιστον πέντε μικρο-μερίδες φρούτων και λαχανικών κάθε ημέρα, έχουν σημαντικά χαμηλότερο κίνδυνο καρδιαγγειακών νοσημάτων, σε σχέση με όσους δεν ξεπερνούν τις δύο με τρεις μικρο-μερίδες. Τα φρούτα, καθώς και τα λαχανικά αποτελούν σημαντικές πηγές πολύτιμων θρεπτικών συστατικών όπως καλίου, αντιοξειδωτικών συστατικών και φυλλικού οξέος, που μειώνουν τον κίνδυνο εμφάνισης καρδιαγγειακών νοσημάτων. Λαχανικά όπως αυτά που είναι πράσινα φυλλώδη, (σπανάκι, μπρόκολο, χόρτα) καθώς και φρούτα όπως τα εσπεριδοειδή, είναι πλούσιες πηγές βιταμίνης C, που τα κάνει να έχουν μεγαλύτερη προστατευτική δράση έναντι των καρδιοπαθειών. Ακόμα, όσοι καταναλώνουν τουλάχιστον πέντε μικρο-μερίδες φρούτων και λαχανικών ημερησίως, φαίνεται να έχουν χαμηλότερα επίπεδα αρτηριακής πίεσης, σύμφωνα με έρευνα Βρετανών.

  • Μέλι :

Το μέλι είναι επίσης ένα τρόφιμο που συναντούμε συχνά στην ελληνική διατροφή, κυρίως λόγω της μεγάλης παραγωγής της χώρας μας και της υψηλής ποιότητας του. Πολλοί το θεωρούν τρόφιμο ιδιαίτερα υγιεινό και το χρησιμοποιούν σε όλα τα ζεστά ροφήματα τους. Άλλοι φοβούνται την κατανάλωση του λόγω των θερμίδων που δίνει. Η αλήθεια είναι κάπου ενδιάμεσα, αφού αν και δίνει περίπου 30 θερμίδες ανά κουταλάκι του γλυκού, μας δίνει αρκετές βιταμίνες και μεταλλικά στοιχεία. Το μέλι είναι ένα τρόφιμο με ισχυρή αντιοξειδωτική δράση, αντίστοιχη αυτής πολλών φρούτων και λαχανικών, σύμφωνα με έρευνα Αμερικανών επιστημόνων. Έτσι, αν και το μέλι δεν μπορεί και δεν πρέπει να υποκαταστήσει τα φρούτα ή τα λαχανικά στη διατροφή μας, μπορεί σίγουρα να αποτελέσει ένα πολύ υγιεινό υποκατάστατο ζάχαρης, η οποία παρέχει στον οργανισμό μόνο κενές θερμίδες.

  • Ξηροί καρποί :

Οι ξηροί καρποί είναι μια κατηγορία τροφίμου που πραγματικά μας παρέχει «θετικές» θερμίδες. Και είναι θετικές αφού μας παρέχονται σε συνδυασμό με φυτικές ίνες, λίπος καλής ποιότητας, πρωτεΐνες. Τα 6 μικρά καρύδια ή αμύγδαλα ή 20 ολόκληρα μικρά φιστίκια δίνουν περίπου όσες θερμίδες δίνει ένα κουταλάκι του γλυκού μαγιονέζα (45 θερμίδες). Έτσι, αν είμαστε προσεχτικοί στην ποσότητα που καταναλώνουμε και αν δεν είναι αλατισμένοι, είναι μια τροφή που μας δίνει δύναμη, υγεία και πολύτιμα διατροφικά στοιχεία.

  • Κρασί :

Ένα ποτήρι καλό κρασί, κόκκινο ή λευκό, όπως έχει βρεθεί, μπορεί να προστατεύσει την καρδιά, αναστέλλοντας τη σύνθεση μίας πρωτεΐνης, της ενδοθηλίνης-1, η οποία συντελεί σημαντικά στη δημιουργία αθηρωματικών πλακών στα αγγεία, όπως προκύπτει από έρευνα Βρετανών επιστημόνων από το πανεπιστήμιο Queen Mary του Λονδίνου, για το κόκκινο κρασί.Ειδικότερα το κόκκινο κρασί παρουσιάζει έντονη αντιοξειδωτική δράση, όπως υποστηρίζουν έγκυρες έρευνες, που οφείλεται στις πολυφενόλες .Τα συστατικά αυτά εμποδίζουν τη δημιουργία αθηρωματικών πλακών στα αγγεία και να μειώσουν τον κίνδυνο από καρδιαγγειακές παθήσεις. Πάνω σε αυτή τη θεωρία στηρίχτηκε το λεγόμενο Γαλλικό παράδοξο (French paradox)», σύμφωνα με το οποίο οι Γάλλοι, οι οποίοι πίνουν συχνά κόκκινο κρασί με, τα γεύματά τους, παρουσιάζουν χαμηλότερα ποσοστά καρδιοπαθειών, παρόλο που η πρόσληψη κορεσμένου λίπους είναι ανάλογη με των άλλων δυτικοευρωπαικών κρατών, όπως της Βρετανίας. Αυτή η θεωρία βέβαια αμφισβητείται τελευταία από τους επιστήμονες.

Οι συστάσεις για το γενικό πληθυσμό είναι να παίρνουμε το 50-55% της απαιτούμενης ενέργειας από τους υδατάνθρακες, το 15% από τις πρωτεΐνες και το 25-30% από τα λίπη.

Αυτά τα ποσοστά μπορούν να καλυφθούν είτε από «κακές» και «ανθυγιεινές» επιλογές, οπότε αν και καλύπτουν τις ημερήσιες ανάγκες μας είναι επιβαρυντικές για την υγεία μας, είτε από πιο σωστές και υγιεινές διατροφικές επιλογές, οπότε έχουν θετική επίπτωση στην υγεία μας. Όλα τα παραπάνω τρόφιμα μας δίνουν ασφαλώς θερμίδες, αφού αποτελούν συνδυασμούς των θερμιδογόνων θρεπτικών συστατικών. Παράλληλα όμως με το ενεργειακό τους φορτίο, μας χαρίζουν μια ποικιλία από θρεπτικά συστατικά, που το καθένα παίζει το δικό του ρόλο στην ομαλή ανάπτυξη και συντήρηση του οργανισμού μας. Έτσι αξίζει από κάθε άποψη να τα εντάξουμε στο καθημερινό μας διαιτολόγιο και να θυμόμαστε ότι περά από την ποσότητα των θερμίδων που καταναλώνουμε πρέπει να προσέχουμε και την ποιότητα των θερμίδων αυτών.

Πηγή :Δημοσθενόπουλος Χαρίλαος, Κλινικός Διαιτολόγος – Διατροφολόγος,

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s