Εναλλακτικό πρωινό…

Posted on Updated on

νιφάδες βρώμης

Μήπως πρέπει να την προσθέσετε στο ημερήσιο διαιτολόγιό σας?

Πολλοί ανθρωποι έχουν πλέον υιοθετήσει στην διατροφή τους την καλή συνήθεια ενός πρωινού θρεπτικού γεύματος. Επιλέγουν ,όμως ,τυποποιημένα δημητριακά για πρωινό τα οποία είναι  επεξεργασμένα και  έχουν προσθήκη ζάχαρης και γεύσης ,όπως κακάο ή μέλι.Τα επεξεργασμένα δημητριακά έχουν ελάχιστες ευεργετικές ιδιότητες για τον οργανισμό και κρύβουν πολλές θερμίδες ,λόγω ζάχαρης .Αντίθετα η βρώμη (Avena sativa) είναι ένα είδος δημητριακού που μπορεί να χαρακτηριστεί και ως  «λειτουργικό» τρόφιμο λόγω της περιεκτικότητάς της σε β-γλυκάνη.

Οι β-γλυκάνες είναι δομικοί πολυσακχαρίτες (σύνθετοι υδατάνθρακες) και τις συναντάμε στα κυτταρικά τοιχώματα των δημητριακών σπόρων. Με άλλα λόγια, πρόκειται για διαλυτές φυτικές ίνες. Το πίτουρο της βρώμης περιέχει β-γλυκάνες σε ποσοστό 2,2 – 7,8 %.

Πολλές έρευνες που πραγματοποιήθηκαν συμπέραναν πως οι φυτικές ίνες όπως το πίτουρο βρώμης βελτιώνουν το λιπιδαιμικό προφίλ. Επίσης συμβάλουν στην καλύτερη ρύθμιση της μεταγευματικής γλυκόζης στο αίμα .  Η μελέτη των Brown και των συνεργατών του έδειξε ότι η αύξηση στην πρόσληψη διαλυτών φυτικών ινών κατά 1 γρ /ημέρα μπορεί να μειώσει τα επίπεδα της ολικής και της LDL – κακής χοληστερόλης κατά     1,73 mg/dl και 2,2 mg/dl αντίστοιχα. Η μελέτη CARDIA κατέληξε στις ευεργετικές ιδιότητες των φυτικών ινών καθώς παρατηρήθηκαν βελτιωμένα επίπεδα ινσουλίνης, μείωση σωματικού βάρους, αρτηριακής πίεσης ,τριγλυκεριδίων, της LDL χοληστερόλης και του ινωδογόνου αίματος.

Οι μηχανισμοί με τους οποίους δρουν οι διαλυτές β-γλυκάνες στα λιπίδια αίματος είναι οι εξής:

  • Δημιουργούν μέσα στο έντερο ένα είδος ζελατίνης που δεσμεύει τη χοληστερόλη και δεν επιτρέπουν την απορρόφηση της από το έντερο.
  • Δεσμεύουν τα χολικά οξέα στο λεπτό έντερο με αποτέλεσμα την μείωση της χοληστερόλης στον ορό του πλάσματος ,και
  • Μέσω της ζύμωσης από τα βακτήρια του παχέος εντέρου αναστέλλουν την σύνθεση της χοληστερόλης.

Οι β-γλυκάνες ,λοιπόν, ανήκουν στην κατηγορία των λειτουργικών και βιοενεργών συστατικών. Στην Μεγάλη Βρετανία το J.H.C.I (Joint Health Claims Initiative) υποστηρίζει ότι η κατανάλωση 3 γραμμαρίων β-γλυκάνης βρώμης στο πλαίσιο μίας υγιεινής διατροφής με χαμηλές θερμίδες, μπορεί να βοηθήσει ουσιαστικά στη μείωση της χοληστερόλης.

Η πρόσφατη έκθεση του Εθνικού Αμερικανικού Προγράμματος Εκπαίδευσης για τη Χοληστερόλη (NCEP) συστήνει την κατανάλωση φυτικών διαλυτών ινών, όπως η

β-γλυκάνη. Για τους παραπάνω λόγους, έχει ήδη πραγματοποιηθεί ο εμπλουτισμός προϊόντων με β-γλυκάνες όπως δημητριακά πρωινού, αρτοσκευάσματα και ζυμαρικά.

Αν η γεύση της βρώμης για πρωινό δεν σας καλύπτει γευστικά ,τότε προσπαθήστε να την συνδυάσετε μαζί με μια μικρή ποσότητα επεξεργασμένων δημητριακών στο πρωινό σας ,ή μεσα σε  γιαούρτι ,ή ακόμα και μέσα στα γλυκά –αρτοσκευάσματα όπου χρησιμοποιείτε ως υλικό το αλεύρι.

Η υιοθέτηση ενός υγιεινού και ισορροπημένου διαιτολογίου βοηθά να διατηρήσουμε την υγεία μας και να διατηρούμε το επιθυμιτό σωματικό μας βάρος και η βρώμη σίγουρα είναι σύμμαχός μας.

Βιβλιογραφία

Kerckhoffs D, Hornstra G & Mensink R. Cholesterol-lowering effect of Β-glucan from oat bran in mildly hypercholesterolemic subjects may decrease when Β-glucan is incorporated into bread and cookies. American Society for Clinical Nutrition. 2003;78:221–7.

Πηγή :http://www.mednutrition.gr/b-glykani-kai-meiwsi-tis-holisterolis

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s