Το παιδάκι και το φαγητό του..

Posted on Updated on

                 Η παιδική ηλικία είναι ένα στάδιο στη ζωή ενός ανθρώπου όπου μπαίνουν οι πρώτες βάσεις για την διατροφική του συμπεριφορά . Έρευνες δείχνουν ότι πολλά παιδιά σχολικής ηλικίας προσλαμβάνουν λιγότεραφρούτα και λαχανικά από όσα πρέπει, τη στιγμή που αυτά θα έπρεπε να αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι του ημερήσιου παιδικού διαιτολογίου. Είναι συχνό φαινόμενο δυστυχώς, η πλειοψηφία των παιδιών σχολικής ηλικίας να πιστεύει πως ‘απεχθάνεται’ τα όσπρια, πολλά φρούτα και τα περισσότερα λαχανικά και αρνούνται να τα δοκιμάσουν .Η προσέγγιση των γονιών ,αν δεν είναι η κατάλληλη ,θα δημιουργήσει μια αρνητική εμπειρία στο παιδί για το φαγητό. Για αυτό το κομμάτι της καθημερινότητας υπάρχουν μερικές πρακτικές συμβουλές :

  1. Δεν τσακωνόμαστε      για  το θέμα του φαγητού στο τραπέζι,      πολύ απλά γιατί στο μυαλό του παιδιού θα προστεθεί άλλη μια δυσάρεστη      εμπειρία σχετική με το φαγητό που επιμένει ότι δεν του αρέσει . Αντιθέτως,      με την πρώτη ευκαιρία απομακρύνουμε από το πιάτο του το ‘ένοχο’  τρόφιμο (ενδεικτικά το      τρώμε εμείς για να δώσουμε το καλό παράδειγμα) ώστε να μη χαλάσει η      ατμόσφαιρά και το ειδυλλιακό περιβάλλον του οικογενειακού γεύματος.Άρα,      ένα πρώτο και καλό βήμα είναι η κατανάλωση του φαγητού-τροφίμου από τους      υπολοίπους, ίσως και κάποια θετικά σχόλια για τη γεύση του, έτσι ώστε να      δοθεί η ευκαιρία στο παιδί ή να το μιμηθεί, ή έστω να το ξανασκεφτεί για      να το δοκιμάσει.
  2. Έχει αποδειχθεί      πως όταν τα λαχανικά είναι ‘κρυμμένα’ στα φαγητά, τα παιδιά συνηθίζουν      στη γεύσητους. Λόγου χάριν, μπορούμε να τρίψουμε ή και να λιώσουμε κολοκυθάκι,      μελιτζάνα, ντομάτα και πιπεριές μέσα στα       φαγητά όπως οι σούπες, τα βραστά, οι σάλτσες για τα μακαρόνια, οι      σπιτικές πίτες κτλ. και αν του αρέσει του μικρού μας φίλου τόσο πολύ η      γεύση, τότε του εκμυστηρευόμαστε και τα ‘κρυφά’ συστατικά του.
  3. Η επόμενη τακτική έχει να κάνει με τη συμμετοχή του παιδιού στη διαδικασία της μαγειρικής του φαγητού, με τρόπο παραγωγικό.   Αν το παιδί, που δεν τρώει αρακά έπαιζε τις μικρές μπαλίτσες με τα χεράκια του κατά την προετοιμασία  ενός γεύματος θα φάει και πιο εύκολα ένα πιάτο αρακά ως λαδερό φαγητό. Επίσης προτείνω να ψωνίσει μαζί με τη μαμά λαχανικά και φρούτα από το σούπερ μάρκετ, ή να δοκιμάσουν μαζί να μαζέψουν χόρτα και να κάνουν ένα πικ-νικ στην εξοχή, για να δουν από κοντά τα δέντρα και τα φυτά που παράγουν τους πολύτιμους καρπούς τους. Όλα αυτά βοηθούν στη διαμόρφωση νέων και σωστών πεποιθήσεων για τα λαχανικά, τα όσπρια και κυρίως τα φρούτα.
  4.  Τα παιδιά απεχθάνονται οτιδήποτε έχει πολύ έντονη μυρωδιά ή και γεύση και συνήθως η επιλογή αυτή τα ακολουθεί για πάντα. Όταν κατά την προετοιμασία π.χ. του κουνουπιδιού, το παιδί βρίσκεται στην κουζίνα δεν δημιουργούμε αρνητική εικόνα για την έντονη μυρωδιά που υπάρχει ή ακόμα και να ετοιμάσουμε ένα γεύμα με έντονη οσμή όταν το παιδί απουσιάζει.
  5.  Ακόμα είναι πολύ πιθανό ένα λαχανικό που δεν αρέσει στο παιδί μαγειρεμένο, να του αρέσει ωμό και αντίστροφα.  Ιδιαίτερα ωφέλιμο θα ήταν να πειραματιστούμε με ένα τρόφιμο π.χ. καρώτο  όταν ταυτόχρονα ασχολείται και με κάτι άλλο που του αρέσει, π.χ. με τον υπολογιστή. Ακολούθως, προσθέτουμε νέες γεύσεις και σε άλλα φαγητά, π.χ. μαρούλι και αγγούρι σε ένα τοστ, φρέσκια ντομάτα σε μια ομελέτα κ.α. Το τελευταίο βήμα είναι η δοκιμή με ένα φαγητό της ‘μαύρης λίστας’ (π.χ. αρακάς) μαγειρεμένο με μια νέα συνταγή, ίσως και με ένα θελκτικό τρόφιμο (π.χ. αρακάς με κοτόπουλο και σάλτσα).
  6.  Μεγάλο ρόλο στην επιτυχία της απόπειρας παίζει ο τρόπος που παρουσιάζεται το φαγητό, το φρούτο ή το λαχανικό και ο συνδυασμός   γεύσεων στο πιάτο. Δοκιμάστε πολύχρωμα φρούτα και λαχανικά, σερβίτσια με έντονα χρώματα, ζωγραφιές στο πιάτο με κομμένα φρούτα (π.χ. καραβάκια, παιδάκια, φατσούλες κ.α.
  7.   Αφού λοιπόν τα καταφέραμε σιγά- σιγά να τρώμε και φρούτα, από εδώ και πέρα θα πρέπει να βρίσκονται σε εμφανή σημεία και να είναι εύκολα προσβάσιμα από το παιδί , γιατί διαφορετικά θα θυμηθεί ότι στο ντουλάπι ψηλά στην κουζίνα έχει σοκολατάκια και καραμέλες και θα επιχειρήσει να τα φτάσει. Το ίδιο ισχύει πάντα και κατά τη διάρκεια του κύριου γεύματος. Θα πρέπει να υπάρχουν λαχανικά (εποχής) στο τραπέζι! Την ίδια λογική θα πρέπει να ακολουθούμε και με τα φρούτα. Πέρα από τη διαθεσιμότητά τους, απαιτούνται τεχνάσματα, προχωράμε σε κομπόστες κομμένες σε μικρά σχέδια με οδοντογλυφίδες, ή σε φρουτόκρεμες με λίγη κρέμα αραβοσίτου, χυμούς φρέσκων φρούτων  και βάλτε  φαντασία!
  8. Φροντίζουμε πάντα να επιβραβεύουμε το μικρό μας, συνήθως με αυτοκόλλητα, ζωγραφιές κτλ, για αυτά τα νέα, μικρά αλλά σημαντικά βήματα, ώστε να αντιλαμβάνεται ότι κάνει κάτι καλό.
  9.  Να θυμάστε πως η διακριτική και πολύ-μήχανη επιμονή είναι το κλειδί της επιτυχίας. θα χρειαστεί και υπομονή –μεγάλη αρετή- αφού φαίνεται ότι μετά από πολλές προσπάθειες, έρχεται σιγά-σιγά το αποτέλεσμα…αρκεί να υπάρχει όρεξη, ενδιαφέρον και σύστημα.

Η σωματική και πνευματική ανάπτυξη του παιδιού είναι πάντα καλύτερη όταν τρέφεται σωστά με όλα τα απαραίτητα συστατικά που έχει ανάγκη ένα παιδί:

  • Πρωτεΐνες καλής ποιότητας όπως το κόκκινο κρέας και τα αυγά ,
  • Υδατάνθρακες  όπως το ψωμί και τα ζυμαρικά ,
  • Ωφέλιμα λιπαρά όπως ελαιόλαδο,ξηρούς καρπούς  και λιπαρά ψάρια ,
  • Βιταμίνες από φρούτα και λαχανικά και
  • Μικροθρεπτικά συστατικά  ‘κρυμμένα’ σε κάθε τρόφιμο που λατρεύει ή θα λατρέψει το παιδί για την ομαλή  πορεία του στη ζωή!!!
Advertisements

5 thoughts on “Το παιδάκι και το φαγητό του..

    Ημέρα 25η | patzaroula said:
    10/04/2016 στο 20:17

    […] που έρχονται οι #τροφές; Μην σκεφτείτε τα αυτονόητα. Τα τρόφιμα δεν έρχονται […]

    Μου αρέσει!

    Ημέρα 28η | patzaroula said:
    15/08/2015 στο 09:15

    […] που έρχονται οι #τροφές; Μην σκεφτείτε τα αυτονόητα. Τα τρόφιμα δεν έρχονται […]

    Μου αρέσει!

    […] ένα κομμάτι μουσακά, άλλαξε μου το δεκατιανό από «ένα μήλο» που με έχεις, σε «3 κουταλιές της σούπας μερέντα», να […]

    Μου αρέσει!

    angi said:
    14/09/2012 στο 15:36

    ΥΠΕΡΟΧΗ Η ΔΟΥΛΕΙΑ ΣΟΥ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Μου αρέσει!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s